۲۳ خرداد ۱۳۹۰

در کبریت خیس هیچ کبریتی خیس نیست !

نقد یک شخصیت ( حافظ پژوه ) بر کبریت خیس

راستش من هنوز نمی دانم نقد یک اثر هنری غیر از تشویق هنرمند ( در صورت تائید اثر )  تا چه حد می تواند برای او آموزنده یا مفید باشد . 
چند سال پیش در لس آنجلس تایمز از قول کارلوس فوئنتس خواندم که او دلش می خواهد سر میز صبحانه منتقد ها را بخورد و استخوانشان را بریزد در سطل زباله . اما برای ما که نقد علمی و حرفه ای به ندرت داشته ایم و منتقدهایمان نیز باید رایگان و فی سبیل الله قلم بزنند تا اطلاع ثانوی بهتر است برای صبحانه  به همان چای و نان پنیر بسنده کنیم . 
با این همه من تا به حال و بدون در نظر گرفتن نام و شهرت نویسنده چندین نقد و بر رسی را که بر کتابهای شعرم نوشته شده در این وبلاگ منتشر کرده یا به آنها لینک داده ام . اکثریت این نقدها نگاهی مثبت و تشویق آمیز به اثر داشته اند . اما هنرمند در هر مرحله و درجه ای که باشد همواره به نوعی منتظر است که یکی هم از راه برسد و کارش را نپسندد و آن را دوست نداشته باشد . 
نقد هائی از این دست اگر با دانش کافی و بی غرضانه عرضه شود می تواند برای صاحب اثر یا خواننده مفید باشد . من اما از بخت بد به تازگی مورد لطف یکی از اساتید قرار گرفته ام که شش سال پس از انتشار کبریت خیس نقدی نوشته اند بر آن که سراسر اظهار فضل است با تعدادی ایراد ملا لغتی .ایشان به خود زحمت داده و تمام کتاب را به جستجوی یک کبریت خیس تورق فرموده وسر انجام تعجب کرده اند که اگر هیچ کبریت خیسی در کتاب نیست عنوان کبریت خیس چه حکمتی دارد . بیچاره دانش جویانی که طی سی سال سر کلاس این استاد نشسته اند . در خاتمه نیز در کمال تاسف برای من دل سوزانده اند که با اندک استعدادم در یک کلام ( یا خواهم باخت یا عقب خواهم ماند )
از آنجا که ایراد نگیرند که فقط نقدهای مثبت را اینجا می گذارم آدرس این نقد مبسوط را نیز که همین هفته در روزنامه شهروند کانادا به سر دبیری آقای حسن زرهی منتشر شده می گذارم در زیر همین پست .غم انگیز آنجاست که من نزدیک به سی و شش سال است خارج از کشورم وخارج از حلقه دوستان نزدیکم این اولین نقدی است که در یک نشریه خارج از کشوری بر کبریت خیس نوشته می شود ( مورد توجه دوستانی که خیلی هوای خارج به سرشان زده است )  
نا گفته نماند که این نشریه پیش از این نیز یاد داشت توهین آمیزی از رضا براهنی خطاب به اینجانب به چاپ رسانده و من مانده ام که غیر از جلب رضایت براهنی انتشار مزخرفاتی که در مورد من یا کارم نوشته می شود چه سود و حاصلی برایش دارد .   
http://www.shahrvand.com/?p=14975